Fiktivni vlasnik televizija Radojica Milosvaljević dužan pa ružan, radnicima privatizovanih televizija ne isplaćuje plate!

Radojica Miloasvljavić

Pišu Radoici, gledaju u Radomira – Pošto su tri meseca bez plata i od 1. jula bez zdravstvenog osiguranja, zaposleni u RTK javno su se obratili gazdi u Kruševcu i pripretili mu tužbama, ali rešenje ipak očekuju od KG gradonačelnika. Nadaju se da će „proći” sudska presuda po kojoj im grad duguje 17,5 miliona dinara, što je obećano pokriće gubitka nekadašnjem javnom, a ne sadašnjem privatnom preduzeću.

Radojica Miloasvljavić

Prvi put otkad je Radio televizija Kragujevac prodata  kao javno preduzeće i dobila privatnog gazdu, a to je bilo poslednjeg dana oktobra prošle godine, zaposleni su iskoristili svoju medijsku poziciju za plasiranje „vesti iz naše kuće” da bi izrazili nezadovoljstvo položajem u privatizovanoj firmi. Saopštenjem za javnost oglasio se većinski sindikat „Nezavisnost”, koje je prosleđeno svim medijima u gradu, a u celosti je pročitano i u informativnim emisijama matičnog radija i televizije.

 

Sindikalci navode da „zaposleni” u RTK od danas (1. jul 2016.) nemaju više zdravstveno osiguranje, što ih dovodi u gotovo bezizlaznu situaciju, jer moraju da plaćaju preglede, a nemaju novac, jer poslodavac, pored doprinosa, zaposlenima duguje i preko tri plate”.

U saopštenju se zatim kaže da su bili bezuspešni pokušaji sindikata „Nezavisnost” RTK da se ovaj problem reši u prethodnih nekoliko meseci. „Na dopise koji su mu upućeni radi zajedničkog pronalaženja rešenja, vlasnik se nije obratio zaposlenima”, navode u saopštenju.

Zbog toga je odlučeno, „ako se do srede, 6. jula, ne postigne dogovor sa poslodavcem, da će zaposleni podneti tužbe zbog neisplaćenih zarada u poslednja tri meseca i nepovezanog staža, a od 1. jula i neoverenih zdravstvenih knjižica, kao i da će upotrebiti sva ostala zakonom dozvoljena sredstva da zaštite svoja prava”, saopštava sindikat RTK.

Loši i početni simptomi

Opis stanja u ovoj medijskoj kući i nije vest, jer sve što je saopšteno odranije je poznato i nije novost, vest je da su se zaposleni okuražili da kažu šta ih muči i da to obnaroduju preko svojih glasila – koja neguju samo ružičaste vesti. Možda je za početak i to dovoljno, a neka „zainteresovane strane same otkrivaju da je novi vlasnik RTK Radoica Milosavljević, Kruševljanin koji je prošle godine na vrlo sumnjiv način pokupovao „pola” televizija po unutrašnjosti Srbije, da je privatizacija ocenjena kao uspešna, da je u ugovoru koji je potpisala i država zagarantovana redovnost isplata zarada (sa porezima i doprinosima), dvogodišnji siguran radni status zaposlenih, da su najavljene investicije od stotina hiljada evra…

Ustvari, sada se samo bliži očekivani epilog još jedne naopako obavljene medijske privatizacije, otkriva se suština svih „šarenih laža” i, posebno, potvrđuje se politička manipulacija koja je sprovedena pod motom „izlaska države iz medija”, a urađena kao „ulazak” stranaka i uticajnih političara u njih.
U najkraćem o svemu tome.

Bilo je dovoljno ozbiljnih i obrazloženih upozorenja da dotični Radoica, inače dugogodišnji lokalni funkcioner SPS-a i „sportski radnik” sa kriminalnim dosijeom, nema kapacitet – novčani, menadžerski i svaki drugi – da pored ostalih „gazduje” i sa RTK. A posle gubitka statusa javnog preduzeća, time i sigurnih i izdašnih finansija iz gradske kase, novi privatni vlasnik morao je mesečno da „upumpava” četiri-pet miliona dinara na račun RTK, najviše za plate oko sedamdeset zaposlenih, ali i za druge troškove skupe „igračke” kakva je televizija.

PROČITAJ JOŠ:  U Srbiji postoji 30 malih aerodroma, premeštanje aerdroma iz Kruševca kao zidanje kule na Skadru, traje godinama!

Istovremeno su, međutim, stizali i opipljivi dokazi da je Radoica Milosavljević, koji se za osam meseci gazdovanja tek jednom pojavio u RTK, samo fiktivni ili nominalni vlasnik ove medijske kuće, a da sve konce vuče i u svojim rukama drži njegov sugrađanin Bratislav Gašić, visoki funkcioner Srpske napredne stranke. Zato su i nastale procene da će njihova priča sa kragujevačkom medijskom kućom „držati vodu” samo dok ne prođu izbori – posebno lokalni.

Tako je i bilo. Zbog kašnjenja plata zaposleni u RTK stupili su u štrajk – baš pred same aprilske izbore, ali je požar u „nevreme” brzo ugašen, tako što su isplaćene neke pare, ali njih nije dao privatni vlasnik, ma ko on stvarno bio, već je opet iscureo iz budžeta grada Kragujevca. Na brzu brzinu sprovedena je procedura ugovaranja direktnih televizijskih prenosa sednica gradske Skupštine, naravno posao je poveren TV Kragujevac i problem je rešen, ali samo jednokratno, jer posle toga za plate više nije bilo novca.

Potvrda da u RTK sve ide u rđavom pravcu bio je i otkaz koji je direktorka Slavica Trifunović dala vlasnicima. To je nedavno obelodanjeno, mada je dotična „digla sidra” zaključno sa 31. majom, a tek sada saznajemo da ona kao odgovorno lice nije uplaćivala doprinose još od početka ove godine, pa su joj zaposleni od 1. jula ostali bez zdravstvenog osiguranja. Inače, gospođa Trifunović je na direktorsko mesto postavljena odmah po preuzimanju gradske vlasti od strane naprednjaka oktobra 2014. godine, prvo je bila na čelu RTK kao javnog preduzeća, potom aktivni akter njegove privatizacije, da bi istu poziciju zadržala i kada je firmu preuzeo privatni vlasnik. Upamćena je po žestokim kritikama svoje prethodnice Jovanke Marović jer je preduzeće ostavila u dugovima, a zaposlene bez zdravstvenog i penzijskog osiguranja!

Traženje novih „krivina”

I tako je došlo dotle da su zaposleni u RTK javno zavapili. Stanje u koje su dovedeni, prema svemu što mu je prethodilo, bilo je neminovnost. Iako nije poznato da li je vlasnik bilo šta odgovorio na zahtev sindikata, dati rok istekao je juče – po zaključenju ovog broja novina, svejedno je da li je udovoljeno onome što su ertekaovci tražili ili ne. Naime, ako se i našlo neko rešenje, što je manje verovatno, ono opet može biti samo trenutno i jednokratno.

Kada je reč o najavljenim tužbama protiv poslodavca, realno je očekivati da će sud presuditi u njihovu korist, jer su nesporni i dugovi za plate i neuplaćeni doprinosi, međutim prvo pitanje je kada se pravosnažne presude mogu očekivati, a drugo – sa mnogo neizvesnijim odgovorom – kako bi se i za koje vreme realizovala potraživanja radnika.

PROČITAJ JOŠ:  Srbijagas ponudio priključke građanima Kruševca i još 72 opštine na 36 rata, po ceni od 780 evra, bez kamate

Nezvanično se saznaje da je vlasnik Radoica Milosavljević, kada su mu u Kruševac na noge dolazili predstavnici RTK s pitanjem kad će plate, odgovorio – kad ih sami zaradite. Očigledno je da on tih para nema, a da je i kod Bratislava Gašića splasnulo zanimanje za „tamo neku” kragujevačku televiziju, jer je sa okončanjem izbora i njena politička „misija” završena.

Sve to, svakako, vrlo dobro znaju i zaposleni u RTK i njihov sindikat, pa se čini da kucaju na pogrešna vrata tražeći rešenja za svoje nezavidno stanje, mada, realno gledano, kao najamnici u privatnom preduzeću kome bi se obraćali nego svom poslodavcu. Ali, izgleda da oni javna saopštenja adresuju na nominalnog „gazdu”, a potajno se nadaju da će im pare kanuti od političkih gazda iz gradske vlasti, koji su do sada u tom pogledu uvek bili blagonakloni, vrlo izdašni, moglo bi se reći – samarićanski raspoloženi. Neki računi kažu da je iz budžetske kase grada prošle godine u Radio televiziju Kragujevac „uteklo” bar stotinak miliona dinara.

Pitanje je kako bi sada RTK kao privatno preduzeće moglo da „povlači” pare iz resora javnih finansija, mimo jedinog zakonskog modela – konkursnog sufinansiranja medijskih sadržaja od javnog interesa, koga u Kragujevcu već dve godine zaredom nema?
Može, smišljeni su načini i kanali, ali se oni drže u strogoj tajnosti. Zbog toga je sve što sledi o tome „iz nezvaničnih izvora”. Reč je o trik varijanti koja je napravljena u trouglu privatna RTK – gradska vlast – nadležni sud, po preciznom scenariju.

Šta će reći gradonačelnik

Radio televizija Kragujevac je 29. marta ove godine kragujevačkom Privrednom sudu podnela tužbu protiv grada Kragujevca za dug od 17.508.859 dinara (u daljem tekstu 17 i po miliona), pozivajući se na jednu odluku Skupštine grada iz juna 2016. godine. Suština te odluke je da se javnom preduzeću RTK iz gradskog budžeta uplati ova svota novca radi prikrivanja gubitka koji je nastao zbog „nepovoljne ekonomske situacije”. Taj novac, međutim, nije stigao na račun RTK, kada je iz Ministarstva finansija osporen način peglanja finansijske slike ovog preduzeća, jer osnivač ne može uplatom para koje bi završile u tekućoj potrošnji da sanira gubitke svoje firme.

Međutim, „neko” se setio da bi (u međuvremenu privatizovana) RTK sada mogla da se pojavi kao pravni naslednik javnog preduzeća RTK i da bi stara skupštinska odluka i sada mogla da se realizuje – sudskim putem. Na tužbu je odgovorom reagovao gradski javni pravobranilac tako što je osporio „aktivnu legitimaciju tužioca i pasivnu legitimaciju tuženog”, što u prevodu znači da privatno preduzeće RTK ne može da bude „naslednik” potraživanja prethodnog javnog preduzeća, jer je reč o sasvim novom pravnom subjektu.

Dostupne informacije kažu da je sudija Privrednog suda ipak presudio u korist RTK, o čemu su zaposleni svojim kanalima obavešteni i sada se nadaju da će iz gradske kase dobiti traženih 17,5 miliona, što bi im bilo dovoljno za tromesečno preživljavanje. Na putu do tog cilja jedino bi moglo da ih spreči novo oglašavanje gradskog pravobranioca žalbom na presudu, s tim što rok za žalbu, prema našim saznanjima, ističe baš danas, 7. jula.

PROČITAJ JOŠ:  U Srbiji postoji 30 malih aerodroma, premeštanje aerdroma iz Kruševca kao zidanje kule na Skadru, traje godinama!

Da li će pravobranilac reagovati, a na raspolaganju su mu isti argumenti kao kad je pisao odgovor na tužbu, ili će zažmureti – ako je tako „na višem nivou” dogovoreno, znaće se narednih dana. Sada se zna da su u utorak, 5. jula, predstavnici zaposlenih u RTK imali zakazan razgovor sa gradonačelnikom Radomirom Nikolićem, o čemu i sa kakvim ishodom ovog momenta nije poznato.

Valjda zato što opet očekuju budžetske pare, sada po veoma problematičnoj sudskoj presudi, sindikalci RTK u javnom obraćanju nigde ne pominju gradsku vlast, ni u kakvom kontekstu. Jeste da među urednicima i novinarima ove televizije ima disciplinovanih partijskih vojnika, što je veoma uočljivo i u programskim sadržajima, ali ostaje jedna krucijalna zagonetka: zarad čega iz RTK nikada i ni jednom rečju javno nije postavljeno pitanje zašto grad Kragujevac već dve godine ne raspisuje konkurs za sufinansiranje medijskih projekata, na šta ga zakon obavezuje, i u čemu bi i ova informativna kuća imala šansu – otkad je privatno preduzeće?

Naime, novi medijski zakoni jasno su precizirali da javna glasila mogu da računaju na budžetski novac samo ako njihovi programski sadržaji prođu na namenskom konkursu. Kolege iz RTK to vrlo dobro znaju, ali se do sada nikada nisu pridružili medijima i novinarima iz Kragujevca kada su reagovali zbog opstrukcije takvog konkursa u gradu!
I šta sada? Ipak su i nož i pogača u rukama gradonačelnika Radomira Nikolića. Prvo će se videti kako će postupiti po pominjanoj sudskoj presudi. Hoće li sa nadležnim gradskim službama pokušati da sačuva 17,5 miliona dinara budžetskih para koje bi se neosnovano prelile u jedno privatno preduzeće? Ako to ne učini, biće pod ozbiljnom sumnjom da je i sam deo prljavog scenarija.

Drugo, hoće li gradonačelnik konačno dati zeleno svetlo za raspisivanje konkursa za medije? U budžetu grada za 2016. godinu namenski je opredeljeno osamdeset miliona dinara, međutim Nikolić stalno vrti istu priču da u kasi grada nema para. Osnovna je dilema, ustvari, da li će Nikolić, u očiglednoj nameri da TV i radio stanice, novine i portale koji mu nisu po volji kroz finansijsko iscrpljivanje da dovede do potpunog kolapsa, pa sa njima niz vodu pusti i Radio televiziju Kragujevac, ili će se smilovati da svima pruži šansu za preživljavanje. Ovo pitanje još lebdi u „kolevci srpskog novinarstva”.

Izvor: Kragujevačke nedeljne novine

Facebook Komentari
You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply